torsdag 16 september 2010

IT i politiken

Läste en artikel på IDG.se där tidningen PC för alla  frågat de politiska partierna, hur de ställer sig i 10 olika frågor som rör IT. Jag tänkte kommentera min syn på de frågor som återfinns i artikeln och samtidigt se vilket av partierna som har åsikter som ligger närmast mig.


1. FRI FILDELNING. Vill ni göra det lagligt med fildelning av upphovsrättsskyddad musik och film för privat bruk? 
JA: Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
NJA: Centerpartiet.
NEJ: Socialdemokraterna, Folkparitet, Kristdemokraterna och Moderaterna.


Detta känns som en fråga med flera bottnar, framförallt eftersom man inte definierar begreppet fildelning. Vad är fildelning? Är det fildelningen om jag konverterar en låt från en CD skiva till MP3 och lägger in den på min iPod? Är det fildelning om jag lägger in denna MP3 även på min frus iPod, eller om jag lägger in den på ett par vänners iPod? Vart går gränsen för vad som är fildelning? Jag tycker att det ska vara olagligt att i ett affärsmässigt syfte sprida upphovsrättsskyddade verk om man inte har tillstånd från upphovsmannen även om tanken är att mottagaren skall använda detta i privat bruk. Att någon tankar ner ett avsnitt av en TV serie (som man kanske missade när det visades på TV) från en kompis FTP ska inte vara olagligt.


I denna fråga håller jag med Centerpartiet, det blir ett NJA. 
Centern 1P.

2. IPRED. Vill ni upphäva Ipred-lagen (som gör det lättare att hindra olaglig fildelning)?
JA: Vänsterpartiet, Miljöpartiet.
NJA: Centerpartiet, Socialdemokraterna.
NEJ:Folkpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna.


Jag tycker i alla lägen att det är fel att enskilda intresseorganisationer får rätt att agera polis. Om en intresseorganisation hittar bevis på brottslig aktivitet skall en polisanmälan göras och det ska sedan vara polisens uppgift att utreda det eventuella brottet och begära att uppgifter om användare lämnas ut.


I denna fråga blir det ett JA från min sida och därmed får Miljö- och Vänsterpartiet var sin poäng.
Centern 1P
Miljöpartiet 1P
Vänsterpartiet 1P

3. FRA. Vill ni upphäva FRA-lagen (som gör det lättare att övervaka internet och telefon)?
JA: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet.
NEJ: Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna.


Om syftet med FRA är att det ska bli lättare att hindra olaglig fildelning, tycker jag definitivt att lagen ska rivas upp. Om syftet är att "motverka hot mot rikets säkerhet" så som terrorist brott och liknande är syftet gott. Oavsett vad, tycker jag att man bör arbeta om FRA lagen, så att syftet blir glasklart. Jag tycker dessutom att det ska finnas en misstanke om allvarlig brottslighet (och domstols- eller åklagarbeslut) för att man ska kunna utnyttja Ipred mot en individ.





Denna fråga blir ett NJA från min sida och inget parti får några poäng.
Centern 1P
Miljöpartiet 1P



Vänsterpartiet 1P


4. LOGGNINGSLAGEN. Tänker ni rösta ja till att införa datalagringsdirektivet (som tvingar internet- och teleoperatörerna att spara uppgifter om hur deras kunder kommunicerar).
JA: Folkpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna
NJA: Socialdemokraterna, Miljöpartiet.
NEJ: Vänsterpartiet, Centerpartiet.


Hur en person kommunicerar är den personens enskilda angelägenhet. Så länge som det finns lagar (Ipred) som ger privatspanare rätt att leka polis, riskeras den personliga integriteten på ett obehagligt sätt. Om det enbart skulle vara polisen som hade rätt att begära ut dessa uppgifter skulle det eventuellt kunna vara en annan sak.


Denna fråga blir ett NEJ och därmed får Centern och Vänsterpartiet var sin röst.
Centern 2P



Vänsterpartiet 2P
Miljöpartiet 1P


5. SPELMONOPOLET. Ska spelmonopolet upphävas så att även privata företag får bedriva spel på nätet?
JA: Folkpartiet, Moderaterna.
NJA: Miljöpartiet, Centerpartiet.
NEJ: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Kristdemokraterna.


Så länge det finns lagar som reglerar hur man får bedriva en verksamhet är jag för att alla monopol upphävs. 


Denna fråga blir ett JA och därmed får Folkpartiet och Moderaterna sina första poäng.
Centern 2P


Vänsterpartiet 2P
Miljöpartiet 1P
Folkpartiet 1P
Moderaterna 1P


6. KASSETTERSÄTTNINGEN. Vill ni ha kvar kassettersättningen, alltså den privat-kopieringsavgift som tas ut för bland annat tomma cd- och dvd-skivor?
JA: Kristdemokraterna
NJA: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet, Moderaterna.
NEJ: Centerpartiet


Jag tycker att kassettersättningen i sin nuvarande form är något förlegad. Om man skulle göra det lagligt att ladda ner upphovsrättsskyddat material för privat bruk, skulle en "kassettersättning" på internet abonnemangen vara rimligt.


I denna fråga blir det ett NJA från mig, och det betyder att en hel radda partier får poäng.
Vänsterpartiet 3P

Centern 2P
Miljöpartiet 2P
Folkpartiet 2P
Moderaterna 2P
Socialdemokraterna 1P


7. RIT-AVDRAG. Vill ni göra it-tjänster i hemmet avdragsgilla på samma sätt som för städning och andra hushållsnära tjänster?
JA: Centerpartiet.
NJA: Miljöpartiet, Folkpartiet, Moderaterna.
NEJ: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna.


Är det en skillnad om man hyr in en elektriker till att dra elkablar eller nätverkskablar? Jag tycker inte att man behöver ett särskilt avdrag för detta utan det borde redan vara inkluderat i RUT och ROT.


Mitt svar blir därmed NJA, och poäng delas ut till MP, FP och M.
Vänsterpartiet 3P

Miljöpartiet 3P
Folkpartiet 3P
Moderaterna 3P
Centern 2P
Socialdemokraterna 1P


8. TELIA. Vill ni privatisera Telia helt och hållet?
JA: Miljöpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna.
NJA: Centerpartiet, Moderaterna.
NEJ: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna


Jag tycker definitivt att bolaget Telia skall bli ett privat bolag, däremot måste man först reglera så att det, av skattebetalarna bekostade telefonnätet förblir i statlig ägo. Detta för att inte ge något bolag en konkurrensfördel.


Mitt svar blir NJA, C och M får poäng.
Moderaterna 4P

Vänsterpartiet 3P
Miljöpartiet 3P
Folkpartiet 3P
Centern 3P
Socialdemokraterna 1P

9. E-BÖCKER. Vill ni sänka momsen på e-böcker, så att den blir sex procent som för vanliga böcker?
JA: Vänsterpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna.
NJA: Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Folkpartiet, Moderaterna.


Det känns orimligt att böcker skall beskattas olika beroende av vilket distributionsmedia de sprids på. Är det en bok ska det inte spela någon roll om den distribueras på papper, på CD eller som ettor och nollor i en digital fil.


Ett JA på denna fråga ger poäng till V, C och KD
Moderaterna 4P

Vänsterpartiet 4P
Centern 4P
Miljöpartiet 3P
Folkpartiet 3P
Socialdemokraterna 1P
Kristdemokraterna 1P


10. ALKOHOL. Vill ni stoppa möjligheten att köpa sprit på internet?
JA: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna.
NEJ: Miljöpartiet, Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna, Moderaterna.


Kort svar på denna fråga, NEJ. Därmed får MP, C, FP, KD och M varsitt sista poäng.
Moderaterna 5P
Centern 5P
Miljöpartiet 4P
Folkpartiet 4P
Vänsterpartiet 4P
Kristdemokraterna 2P
Socialdemokraterna 1P

Det innebär att de partier som bäst representerar mina åsikter i dessa 10 IT relaterade frågor blir Moderaterna och Centern.


/ MA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar